Kalau yang wajib pun tak buat, tak payah nak sindir orang..

PART 1
Bulan puasa ,tahun lepas

sian kawan ku kena kutuk ngan sorang  pakcik ni
kawan aku ni, dia ada buka kedai makan..
kedai makan dia memang sedap, ramai oo orang datang

kawan aku ni memang selalu miss sembahyang tarawih
kalau boleh sembahyang pun, time mak dia uzur ( tidak boleh solat)
kalau mak dia uzur ,nanti mak dia lah yang tolong 
gantikan dia untuk jagakan kedai makan..
masa mak dia uzurlah baru dia boleh go to masjid

pada suatu hari  adalah sorang hamba Allah ni duk perli2 dia..
" Hang buka kedai, hang tak pergi solat tarawih ke."
soal pakcik tua yang umurnya hampir setenggah abad.

kawan aku apa g tersentap lebey ahh
cos kena perli kasaq .. tp kawan aku diamkan jew..
koz orang muda kenalah hormat orang tua

pakcik tu masih lagi membebel, 
sambil menceritakan kelebihan tarawih..
kawan aku pun dengar jelah..

PART 2
selepas raya..

pakcik tu pun datang lg di kedai kawan aku.. 
kali ni dia bersama seorang apek cina
tengok dari jauh apek cina tu macam ahli perniagaan
lama jugaklah pakcik tu lepak di kedai

jam menunjukkan tepat 7.30 malam
azan mahqrib pun mula berkumandang
pakcik tu  masih lagi bersembang dengan apek tersebut
sahutan azan tidak di endahnya 

khusyuk benar pakcik tu sembang, 
ngomel kawan aku di dalam hatinya

kawan aku pun malas nak kata apa..
dia pun ambik kunci moto, dan terus ke masjid
untuk menunaikan solat Mahgrib

sebaik saja balik dari masjid 
pakcik tu still lagi duk borak dengan kawan china dia..
nampaknya pakcik tersebut dah terlepas solat maqrib

* keesokkanya pakcik tu datang lagi makan di kedai kawanku
tapi still macam kemarin, 
pakcik tu miss lagi solat mahqrib
( hari3 lain pun macam tu lah jugak )
kadang2 dari waktu asar 
sampai ke waktu isyak 
pakcik tu lepak di kedai kawan aku
apa dia sembang dengan kawan3 dia tak tahu lah

kawan aku pun senyum menyindir
dalam hati dia berkata:
eleh pakcikni yang wajib pun tunggang terbalik.. 
tp menggutuk orang tak buat yg sunat.. 
tarawih tu hukumnya adalah sunat dan tidak wajib 
nak buat boleh, x buat pn xpe 
tapi solat fardhu tu wajib.. 
wajib buat, x buat dapat dosa.. 
klu stakat buat yg sunat, 
yang wajib x buat 
tak payah nak bising.. nyampah rasa..



P/S:: Niat pakcik tu memang bagus ajak kawan aku tu g solat tarawih
tapi tu lah .......

No comments:

Sponser :

sem0ga Allah merahmati anda...TQ

.

.