Sunday, August 7, 2011

Sanford Wallace, Di tuduh menghantar lebih daripada 27juta spam ke pengguna FB






Seorang lelaki Amerika Syarikat yang dituduh dengan menghantar lebih daripada 27juta spam ke pengguna Facebook menyerah diri. Sanford Wallace, yang dikenali sebagai "Spam King", diserahkan kepada ejen-ejenFBI di California. Pendakwa mendakwa beliau membangunkan program yang melanggar Facebookspam penapis dan memancing pengguna untuk mengemukakan butiran akaunmereka. Encik Wallace menafikan caj, yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun. Beliau telah dibebaskan dengan $ 100,000 (£ 61,000) ikat jamin.

Pendakwa raya berkata program Encik Wallace Hantar mesej kepada pengguna Facebook dinding - kononnya daripada rakan-rakan - menggesa pengguna untuk melawat laman web di mana butiran akaun mereka kemudian dituai. Mereka kemudiannya diarahkan semula ke laman web affiliate yang memperolehWallace "pendapatan besar", caj berkata. Program ini juga mengambil senarai kawan-kawan pengguna Facebook dan Hantarmesej spam pada dinding mereka, dakwaan itu menambah.

Kira-kira 500,000 akaun Facebook dikompromi di antara November 2008 dan Mac 2009, membawa kepada lebih daripada 27 juta mesej spam yang dihantar, kata pendakwaraya. Encik Wallace, yang dari Las Vegas, dikenakan bayaran dengan enam tuduhanpenipuan mel elektronik, tiga tuduhan kerosakan sengaja ke komputer yang dilindungidan dua tuduhan menghina jenayah. Facebook menyaman Encik Wallace pada tahun 2009 dan seorang hakimpersekutuan mengarahkan beliau untuk tidak mengakses rangkaian komputerFacebook. Walau bagaimanapun, pihak pendakwa berkata beliau berkali-kalimelanggar perintah itu awal tahun ini. Encik Wallace juga kehilangan satu kes sivil yang dibawa terhadapnya oleh MySpacepada tahun 2008 lebih mesej ringan yang dihantar kepada ahli-ahli laman rangkaiansosial.










No comments:

Blog Archive

.