Sunday, July 29, 2012

Muadzin Ar-Rasul gelaran untuk Bilal bin Rabah




Pendahuluan untuk entri kali ni, ana buat pendek sudahlah ye.. 
yang penting apa yang ana nak sampai kan jelas dan mudah di fahami anda semua.. 
0hya... Kalau Nak tahu, Ana merupakan pengemar novel2 sejarah islam 
okey kali ni ana nak bercerita pasal BILAL BIN RABAH.



Namanya adalah Bilal bin Rabah, Muazin Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasallam, memiliki kisah menarik tentang sebuah perjuangan mempertahankan aqidah. Sebuah kisah yang tidak akan pernah membosankan, walaupun terus diulang-ulang sepanjang zaman. Kekuatan alurnya akan membuat setiap orang tetap penasaran untuk mendengarnya. Bilal lahir di daerah as-Sarah sekitar 43 tahun sebelum hijrah. Ayahnya bernama Rabah, sedangkan ibunya bernama Hamamah, seorang budak wanita berkulit hitam yang tinggal di Mekah. Karena ibunya itu, sebagian orang memanggil Bilal dengan sebutan ibnus-Sauda’ (putra wanita hitam). Bilal dibesarkan di kota Ummul Qura (Mekah) sebagai seorang budak milik keluarga bani Abduddar. Saat ayah mereka meninggal, Bilal diwariskan kepada Umayyah bin Khalaf, seorang tokoh penting kaum kafir. Ketika Mekah diterangi cahaya agama baru dan Rasul yang agung Shalallahu ‘alaihi wasallam mulai mengumandangkan seruan kalimat tauhid, Bilal adalah termasuk orang-orang pertama yang memeluk Islam. Saat Bilal masuk Islam, di bumi ini hanya ada beberapa orang yang telah mendahuluinya memeluk agama baru itu, seperti Ummul Mu’minin Khadijah binti Khuwailid, Abu Bakar ash-Shiddiq, Ali bin Abu Thalib, ‘Ammar bin Yasir bersama ibunya, Sumayyah, Shuhaib ar-Rumi, dan al-Miqdad bin al-Aswad. Bilal merasakan penganiayaan orang-orang musyrik yang lebih berat dari siapa pun. Berbagai macam kekerasan, siksaan, dan kekejaman mendera tubuhnya. Namun ia, sebagaimana kaum muslimin yang lemah lainnya, tetap sabar menghadapi ujian di jalan Allah itu dengan kesabaran yang jarang sanggup ditunjukkan oleh siapa pun.

[ Coretan ] La Tahzan!! Jangan Menangis




Kenapa Menangis?

Cuba kita perhatikan keadaan masyarakat di sekeliling kita. Kenapa mereka menangis? Ada yang menangis kerana pasukan bola yang dicintai kalah dengan pasukan lain. Ada yang menangis kerana kononnya dikecewakan oleh kekasih yang dicintainya. Ada juga mungkin yang menangis ketika melihat anak-anaknya atau ibu bapanya yang tercinta melakukan perkara-perkara salah dan tak ikut syariat. Ada yang menangis kerana mendapat memberikan sumbangan atau menerima penganugerahan yang sangat dicintai.

Jadi, kalau kita perhatikan semula semua contoh kes yang saya sebutkan satu per satu tadi, terlalu banyak sebab kenapa seseorang itu menangis. Cuma, daripada kita sibuk membicarakan tentang masalah orang lain 'kenapa mereka menangis'. Adalah lebih baik jika kita tanyakan pada diri kita sendiri,


Kenapa kita menangis? 
Tanyakan pada diri kita sekarang. Kenapa?


Jika kita perhatikan juga kenapa kebanyakan manusia itu menangis, nescaya kita akan mendapati hampir semua daripada mereka menangis kerana cinta. Cinta terhadap masalah akhirat atau masalah dunia, itu yang perlu kita perdalamkan lagi kajiannya, Tidak kisahlah sama ada mereka mendapat sesuatu atau kehilangan sesuatu. Seseorang itu hanya akan menagis apabila sesuatu perkara yang terjadi atau terlibat dalam kehidupannya itu ada kaitan yang sangat rapat dengan rasa cinta dia pada sesuatu itu.

Ada orang menangis, itu belum tentu kerana masalah dia sedang bersedih. Ada juga orang yang ketawa kelihatan gembira, tetapi itu belum tentu kerana dia bahagia. Kalau kita perhatikan orang-orang yang duduk dalam Hospital Bahagia di Tanjung Rambutan, berapa ramai orang yang bergelak ketawa dalam tu? Gembira sungguh kalau kita lihat hingga mungkin ada yang teringin untuk jadi macam mereka kerana dah bosan dengan stress kehidupan. Masya-Allah, mestilah ramai, tetapi adakah benar mereka bahagia? Belum tentu..







Kenapa kita menangis? 

Pastikanlah jawapannya ialah kerana kita takutkan Allah.  
Kenapa kita menangis? 
Pastikanlah jawapannya adalah kerana kita merupakan hamba yang sering berbuat dosa. Setiap kata-kata-Nya kita tidak mahu dengar, tidak mahu ikut, bahkan kadang-kadang kita menjauhkan diri kita daripada mendengar kata-kata-Nya dan melawan kata-kata-Nya. Lebih malang lagi apabila kita adalah orang-orang yang berkomplot dalam membuat usaha-usaha menghalang orang lain daripada mendegar kata-kata Allah. Maka menangislah dan bertaubalah kepada Allah kerana ketika kita menjadi hamba yang degil, masih saja nikmat dari-Nya itu diberikan kepada kita. Diberikan kita peluang untuk bernafas dan terus menikmati kehidupan hari demi hari. Dan lebih pelik lagi, Allah memberikan kita kebaikan-Nya dengan meletakkan kita dalam suasana tarbiyah. Menjadi salah seorang daripada orang yang cuba menghidupkan dakwah pada hari ini. Masihkah kita tidak mahu menangis untuk itu?



Kerana apa kita menangis? 

Thursday, July 26, 2012

Cara Pasang Kotak FB Like

1. Pastikan anda telah buat  halaman Fesbuk Anda...

2. Yang belum buat halaman, boleh buat di sini pages/create

3. kemudian klik  : plugins like-box

4 Ikut arahan dalam gambar di bawah:


  • Pastekan URL Page FB anda dalam kotak merah seperti gambar di bawah
  • Saiz lebar dan ketinggin boleh letak ikut suka anda
  • Kalau masih blur, contoh boleh ikut macam gambar bawah ni..K
  • Klik kotak biru " GET CODE"
  • Copy Code tersebut.


(Klik pada gambar utk besarkan )




5. selepas ambil code, macam biasa >>Dasboard,>> Klik Page Elements >> Klik Add a Gadget. KEMUDIAN copy and  page kat HTML


Monday, July 23, 2012

[ New Video & New Entri ] Naskhah Cinta Rasulullah

ASSALAMUALAIKUM CINTA....
Kalau tak jawap dosa, kalau jawap sayang...

Dah lama tak update entri, besalah selalu sibuk mengalahkan Perdana Menteri...kalau nak tahu inilah blog chipmore kejap ada entri, kejap takda entri hikhik.... kepada sesiapa yang rindukan entri daripada sy yang chomel ni... ( ahaks comel ke??? layan.. ) So, inilah hasil Entri untuk bulan ni... Jumlah layan, Macam biasalah  Kalau suka Like, Kalau tak suka diam... tp kalau salah tolonglah pebetulkan...

# Cakap banyak tak guna, jum terus baca entri di bawah..... sebelum tu, selamat Berpuasa kepada semua umat islam... Posa Jangan Tak puasa... Sapa tak p0sa, nnt dia berd0sa ^^,




Kesah di dalam sebuah hadist yang di riwayatkan; Ketika Baginda tengah duduk berkumpul dengan para sahabat, Baginda bertanya kepada sahabatnya. " Wahai sahabtku, tahukah kalian , siapa hamba yang mulia di sisi Allah... ?" Para sahabat terdiam, lalu salah seorg sahabat berkata " para malaikat Ya Rasulullah, merekalah yg mulia " Baginda berkata; " Ya, Para malaikat itu mulia, mereka sentiasa bertasbih beribadah kepada Allah, tentulah mereka mulia, tapi bukan itu yg Ku maksudkan " 

kemudian para sahabat kembali terdiam, Tiba-tiba salah seorang sahabat kembali berkata " Ya Rasulullah, tentulah para Nabi, merekalah yang mulia itu " Rasulullah tersenyum, Baginda berkata " Ya , para Nabi itu mulia, mereka adalah utusan Allah di muka bumi, bagaimana mungkin mereka tidak mulia, tapi ada lagi yang lainnya"

Para sahabat terdiam, tertanya-tanya. siapa lagi orang yang mulia itu ? sehingga kemudian salah seorang sahabat berkata " Ya Rasulullah, adakah kami sahabatmu Ya Rasulullah, apakah kami yang mulia itu Ya Rasulullah ? "Kemudian baginda pandang satu persatu sahabat baginda sambil tersenyum, Baginda berkata," tentulah kalian mulia, Kalian dekat dengan Ku, kalian membantu perjuangganku, bagai mana mungkin kalian tidak mulia, tentulah kalian mulia , tetapi bukan itu yang ku maksudkan"

Para sahabat terdiam semuanya, mereka tak mampu berkata apa-apa lagi..... Tiba-tiba baginda merundukkan wajahnya, tiba-tiba Baginda menagis di hadapan sahabat-sahabatnya, Para sahabat pun tertanya-tanya, Mengapa Kau menagis ya Rasulullah ? Apa bila baginda mengangkat waajahnya, terlihat air mata yang berlinang membasahi pipi dan janggutnya. 

Baginda berkata " Wahai saudaraku , sahabatku, Tahukah kalian siapa yang mulia itu ? Meraka adalah manusia-manusia , mereka akan lahir jauh dari wafatku nanti, mereka begitu mencintai Allah. Tahukan kalian , mereka tidah pernah memandang ku, mereka tidak pernah melihat wajah ku. Meraka hidup tidak dekat dengan ku seperti kalian, tetapi mereka begitu rindu kepada ku. Dan saksikanlah wahai sahabatku semuanya, Aku pun Rindu kepada mereka. Mereka yang mulia itu, merekalah Ummatku " Tagisan Rasulullah di sambut oleh sahabat-sahabat juga dengan tangisan.

Apakah Kita Sudah Mencintai Rasulullah ?

Nabi Sentiasa Sayang dan Merindui Kita....
Ini Buktinya:



Jadikan kisah di bawah ini, sebagai taladan kita semua...


Filem dakwah yang dinantikan! Sebuah hasil karya Geng Penangkap Cahaya dengan terbitan Persatuan Guru Pelatih Islam IPG Kampus Perlis. NCR dihasilkan bagi menzahirkan manifestasi cinta kepada junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w. Kekurangan dari segi teknikal perfileman ada berlaku kerana 1st film lebih pada experimental, tetapi fokus, nilai, dan ambil mesej di dalam filem ini ia lebih menjadi keutamaan kami - kecintaan kepada Rasulullah s.a.w.


# Jadilah pemuda-pemudi acuan Al-quran..

Friday, July 13, 2012

Senarai 50 Universiti Terbaik Di Malaysia 2012



Tahniah UPM! (Nota: Pelajar UPM jangan gembira sangat kerana tahun 2012 masih belum berakhir, beerti ranking ini boleh berubah bila-bila masa tau)
1.Universiti Putra Malaysia (UPM) (Rank dunia: 428)

2.Universiti Teknologi Malaysia (UTM) (Rank dunia: 437)

3.Universiti Sains Malaysia (USM) (Rank dunia: 464)

4.Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) (Rank dunia: 523)

5.Universiti Malaya (UM) (Rank dunia: 596)

6.Universiti Teknologi MARA (UiTM) (Rank dunia: 626)

7.Multimedia University (MMU) (Rank dunia: 891)

8.Universiti Malaysia Sabah (Rank dunia: 1222)

9.Universiti Malaysia Perlis (UNIMAP) (Rank dunia: 1341)

10.International Islamic University of Malaysia (UIA) (Rank dunia: 1411)

11.Universiti Teknologi Petronas (UTP)

12.Universiti Tenaga Nasional (UNITEN)

13.Universiti Utara Malaysia (UUM)

14.Universiti Tunku Abdul Rahman

15.Universiti Malaysia Terengganu

16.Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)

17.Universiti Malaysia Pahang (UMP)

18.Universiti Sains Islam Malaysia

19.Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

20.Universiti Pendidikan Sultan Idris

21.Open University Malaysia

22.Universiti Teknikal Malaysia Melaka

23.International Medical University

24.Taylor’s University College

25.Tunku Abdul Rahman College

26.Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

27.University of Nottingam Malaysia

28.UCSI University

29.Monash University Malaysia

30.Malaysia Theological Seminary

31.Universiti Kuala Lumpur

32.Curtin University of Technology Sarawak Campus

33.Universiti Industri Selangor

34.Selangor International Islamic University College

35.Al Madinah International University

36.Wawasan Open University

37.University Tun Abdul Razak

38.KDU College

39.Universiti Malaysia Kelantan

40.Asia Pasific Institute of Information Technology

41.Help University College

42.Sunway University College

43.INSANIAH University College

44.Universiti Sultan Zainal Abidin

45.Segi College

45.University of Malaya Medical Center & Faculty of Medicine

47.Majlis Peperiksaan Malaysia

48.Malaysian Institute of Management

49.Limkokwing University of Creative Technology

50.Disted-Stamford College




sumber

PERMOHONAN KEMASUKAN KE IPTA


Kepada rakan2 yang memohon sambung belajar ke Intitut Pengajian Tinggi Awam ( IPTA) Lepasan STPM/ Matrikulasi/ Asasi / (Setaraf) ijazah pertama sesi akademik 2012/2013, Anda boleh lah semak di laman web di bawah ini Mulai Jam 12 TGH HARI..


Klik Link Web di bawah ini ::
  1. UPU MOHE
  2. MOHE.GOV


    # Apa2 pun Gud Luck Ye.... Kepada yang tak dapat sambung di IPTA janganlah berputus asa, sebab anda semua masih lagi boleh sambung di IPTS ( Intitut Pengajian Tinggi Swasta ).. Jangan Anggap semua sijil IPTS tak laku... Make sure sebelum masuk ke IPTS, you all selidik dulu latar belakang kolej dan juga khursus yang anda pilih... INGAT!! pilih khursus yang di ikhtiraf oleh MQA dan LAN saja tau.. kalau tak nanti susah untuk adik2 nak cari kerja....

Thursday, July 12, 2012

Mael lambung Full


Mael lambung (zizan razak) merupakan seorang penarik kereta terkenal di Kuala Lumpur. Hidupnya mula berubah setelah bertemu dengan maria (juliana evans) seorang penyiasatyang meminta pertolongan darinya untuk menyelamatkan diri daripada penjahat. Maria diburu kerana mereka mahukan mikrocip yang mana didalamnya penuh dengan maklumat tender projek kerajaan.

Usaha menyelamatkan diri membawa mereka ke Terengganu iaitu kampung halaman Mael. Di kampung, Mael bertemu semula dengan Rozie (shenthy feliziana), bekas kekasihnya yang telah bertunang dengan Tiger (taiyudin bakar). Konflik mula timbul apabila Tiger tidak menyenangi kepulangan Mael kerana cemburu dengan hubungan antara Mael dan Rozie dulu.

Akhirnya, penjahat yang memburu Maria dapat menjejaki mereka di Terengganu. Apakah yang akan berlaku selepas itu?

.


.

.